iron man - termékéletút, avagy termékfejlesztés ironman-módra

én így tanítanám egyetemen :D
(miután megnéztem moziban az Iron Man 3-at, gyorsan megnéztem az összes részt és megfigyeléseim ihlették ezt a bejegyzést)

technical pull - technikai vívmány indította termékfejlesztés, vagy egy meglévő technikai feljesztés új formába helyezése, ami lehetővé tesz újabb felhasználási módokat: itt a szívkütyü
fontos a célkitűzés, itt: jussunk ki a terroristák barlangjából (általában ennél könnyedebb témákra számíthatunk a való életben), a cél kielégítésére pedig az ötletelés során találjuk meg a választ. műszaki fejlesztés: számítások, technikai részletek, műszaki rajz, felhasználási mód a technikai vívmányra. meghatározzuk a fő funkciót (védőöltözet) és plusz funkciókkal ruházzuk fel a terméket (fegyverek). fontos szempont a termék sikerességének szempontjából a fejlesztési projektben résztvevők és a vezetők, menedzserek motiváltsága, amiben azt hiszem itt nem volt hiány...
prototípus építés, tesztelés: na ez igen egyértelmű, az első próbatétele új termékünknek, általában kézzel történik, így tudunk mély ismeretséget kialakítani termékünkről, később a továbbfejlesztésnél ez fontos.
a tesztelés alapján levonjuk a következtetéseket, megállapítjuk a hibákat, gyengeségeket, ezeket a továbbfejlesztés során felhasználjuk, itt könnyen megállapítható, hogy pl a repülés és megállás terén vannak kisebb, nagyobb gondok:
számítógéppel támogatott tervezés: megkönnyíti a tervező dolgát, számításokat végez el helyettünk, szimulációkra lesz lehetőség
továbbfejlesztés után újabb prototípus, újabb tesztelés,  satöbbi satöbbi, megszületik a végső formája termékünknek, esztétikai szempontokat is már figyelembe véve, színezés. fontos szempont: a funkció adja a formát! a konkurens óriás robot elhullása az első részben talán a túlméretezettségnek köszönhető. ha egy testet védő eszközt építesz, az védje a testet. a nagy méretek csak lomhaságot eredményeznek.
eközben előfordulhat a "másolás", konkurenseink megszereznek egy példányt termékünkből és azt szétszedve elkészítik a saját verziójukat (ez különösen könnyű forgalomba kerülés után vagy ha elveszítjük a prototípusunkat), fontos tehát levédetni ötleteinket, nehogy csak úgy ellopják, persze akkor ott a kockázat, hogy 20 év múlva pedig bárki jogszerűen hozzáférhet a technikai adatokhoz és elkészítheti saját példányát, ezért fontos a marketing, branding, hogy kialakulhasson felhasználóinkban a márkahűség, hiába a sok csillivilli gonosz robot, mi mindig csak Tony Stark-nak szurkolunk
azonban egy terméket örökké lehet tökéletesíteni, még van mit csiszolni például a használati és kényelmi szempontokon, nem hiszem, hogy túl szerencsés, hogy csak egy komplett mini-robothadsereg segítségével lehet a cuccost felvenni
természetesen ezt a harmadik iron man részben már megoldotta a tervező, ahol is röptében rápattan robertdwjr-re a vasöltözet (bár már a másodikban is volt táskában hordozható szett). a harmadik epizódig kellett elérnünk, hogy az addigi egyedi gyártás helyére a kis-sorozat gyártás lépjen, de a termék speciális volta miatt még pár évtizedig nem számíthatunk a tömeggyártásra
persze a gagyi kínai másolatok szinte perceken belül ellepik a piacot:

alapvetően megállapítható, hogy Tony Stark nők-álma-vicces-őrült-szexi-cuki robertdwnyjr az ideális integrated product designer. azonban fontos megjegyezni, hogy a valóságban nem egy ember viszi végig az egész folyamatot. nagyjából két ember dolgozna a vádlit takaró jobb-alsó elemen, egyik műszaki, másik formai szempontból nézné, és minden elemre így, külön fejlesztők az eletronikai részekre, egy designer aki az összképet megálmodja stb. öt évig dolgoznának az első verzión és nagyjából 2000 ember :D szal a pasi tényleg egy zseni (igen-igen tudom h nem létezik...sajnos. már a pszihiáterem volt kedves felhívni a figyelmemet erre az apró tényre muhaha).

köszönöm a figyelmet


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések